jueves, 8 de mayo de 2008

Informe Sobre les TIC

En aquest apartat em centraré en els resultats obtinguts en la investigació feta sobre “la implantació i l'ús de les TIC en els centres docents d'Educació Primària i Secundària del curs 2005-2006”.

RECURSOS DELS CENTRES:

Recurs Tic: els centres tenen recursos per a ús administratiu i per a ús pedagògic, comparativament els instituts d'Educació Secundària disposen de més recursos que els col•legis, però existeixen diferències quant a les seves funcionalitats. Hi ha més instituts que col•legis amb ordinadors i connexió a internet en zones de treball per als docents, no obstant això són més els col•legis que tenen aules equipades amb ordinadors, com mitjana podríem dir que prop del 75% dels ordinadors d'un centre s'empra per a la docència.
Ocupació dels Recursos: Gran part dels equips directius opina que la incorporació de les TIC ha generat problemes d'organització Interna. En una mica més de la meitat dels col•legis, els recursos estan ocupant menys del 30% de l'horari lectiu, per la seva banda, l'ocupació és més alta en els centres de Secundària: en gairebé la meitat d'ells ocupa més del 50% de l'horari lectiu. La majoria de centres, permet fora de l'horari lectiu l'ús d'aquests recursos, ho usen un 75% els docents front àdhuc 37,4 de l'alumnat. Coordinació de les TIC: Prop del 70% dels centres disposa d'una persona encarregada de coordinar les TIC, aquests han adquirit la seva formació tècnica i didàctica majoritàriament per mitjà de cursos de formació permanent de caràcter presencial, organitzats fonamentalment per les Administracions, no obstant això, el 80% perceben que la formació més rellevant ha estat la autodidacta.

PROCESSOS DEL CENTRE

Projectes sobre les TIC en el centre: un 84% dels centres ha participat en projectes d'innovació i millora en els últims quatre anys. Aquests programes han incidit, sobretot, en la millora de les dotacions, les infrastructures i les comunicacions, però no ho han fet en igual mesura en la integració de les TIC a la vida diària del centre i a l'aula o en l'accés a continguts digitals.
La gestió i la comunicació del centre amb TIC: Els centres usen les TIC per a, 92% per a les tasques administratives; 61,2% per a la comunicació amb altres centres; el 36,0% per a la comunicació interna i el 28,4% per a la comunicació amb les famílies. Les TIC en el currículum del centre: El 70% dels centres incorpora les TIC en els seus projectes educatius i curricular. Opinen que afavoreixen nous models d'ensenyament, que s'adquireixen competències decisives per a l'aprenentatge, que milloren i faciliten el treball i que haurien d'aplicar-se en totes les àrees. Perceben l'existència de barreres com són el baix nivell de formació docent i falta de disponibilitat de temps.
Formació del professorat en TIC: El 50% ha participat en alguna activitat formativa durant el curs 2005-2006, es defineixen com usuaris quant al nivell de domini de les TIC i solament una mica més d'un 10% considera que els seus coneixements estan en un nivell avançat o expert. Tenen una escassa seguretat tècnica i didàctica i fan una demanda de formació, sobretodo metodològica. Resulta significatiu que, en totes les activitats amb TIC, hi ha més professors que diuen sentir-se competents que aquells que les empren habitualment.


PROCESSOS DE L'AULA
Algunes dades destacades: La freqüència d'ús de les TIC en el centre per part del professorat augmenta al avançar en les etapes educatives, els usos que fan d'aquestes en l'aula tenen una presència molt escassa. Els alumnes dintre del centre escolar usen les TIC amb una freqüència reduïda, encara que aquesta és més elevada en primària i en formació Professional. Les activitats menys habituals en el centre educatiu són les relacionades amb la comunicació, encara que un de cada professor proposa l'ús d'internet per a realitzar treballs en col•laboració amb grups d'alumnes.
Ús de les TIC en Educació Primària: Professors: Les activitats amb TIC més freqüents són l'ús del processador de textos, la navegació per internet i la gestió del treball personal. Un de cada quatre professors diu usar internet, almenys diverses vegades al mes. Els especialistes d'Educació Física i de Pedagogia Terapèutica, Audició i llenguatge són qui fan un ús més variat. Alumnes: La freqüència d'ús de l'ordinador en el col•legi és baixa, un percentatge rellevant ( damunt del 50% ) afirma no realitzar mai o menys d'una vegada al mes, escriure en processador de textos (64%); navegar per internet per a buscar informació ( 66%). En la seva opinió les àrees en les quals més empren l'ordinador són Coneixement del Mitjà, llengua i matemàtiques.
Usos en Educació Secundària Obligatòria: Professors: prop del 40% empra els ordinadors de l'institut gairebé tots els dies i el 43% usa materials didàctics digitals amb una freqüència mitja alta. El professorat de tecnologia és el qual utilitza amb més freqüència aquests recursos. Alumnes: els estudiants d'aquesta etapa ( juntament amb els de Batxillerat) són quines menys freqüentment usen l'ordinador dintre del centre. El 41% no empra mai o gairebé mai l'ordinador en el centre, els usos més estesos són el processador de textos i els jocs. Només en tecnologia (38%) i en Ciències socials (20%) usen l'ordinador amb una freqüència mitja o alta.
Usos en Educació Postobligatoria: Professors: en Batxillerat i en Formació Professional, és més freqüent l'ús de l'ordinador per part del professorat, més de la meitat empra recursos multimèdia. En batxillerat, els usos de les TIC estan més relacionats amb la preparació de les classes que amb la docència i en formació Professional, tenen major presència en l'aprenentatge de les matèries, tant en les teòriques com, sobretot, en les aplicades. Alumnes: gairebé la meitat no utilitza mai o gairebé mai l'ordinador en horari de classe. Les activitats més habituals segueixen sent usar l'ordinador per a escriure i fer treballs i navegar per a buscar informació. Gairebé el 40% dels estudiants de cicles formatius de Grau Mig i grau superior empra l'ordinador en el seu centre en horari de classe, gairebé tots els dies.

CONTEXT FAMILIAR

Les TIC en la llar: Más del 85% de les llars dels estudiants (de 2º cicle de primària des d'ara) té ordinador, i el 52% disposa de connexió a internet, de la mateixa manera la freqüència d'ús és elevada. Mentre que el 54% de l'alumnat de 2º cicle de Primària ho usa diàriament en batxillerat el 86% ho usa amb aquesta mateixa freqüència.
La procedència de la família: aquesta influïx en la disponibilitat d'ordinadors i internet en la llar, en l'antiguitat i en la freqüència d'ús d'aquests recursos. Un 70% dels espanyols usen diverses vegades a la setmana, dada que descendeix gairebé el 60% entre alumnes d'altres nacionalitats. Solament el 49% d'alumnes d'altres nacionalitats porten més de tres anys usant l'ordinador enfront del 62% dels espanyols.
El nivell d'estudis de la família: com més gran és el nivell d'estudis en la família, més recursos TIC hi ha en la llar i els seus fills comencen abans a usar les TIC. El paper formador de la família respecte a les TIC també varia, els estudiants de famílies amb estudis universitaris són qui més han après amb la seva pròpia família a usar l'ordinador. Els estudiants se senten més competents com més gran és el nivell d’estudis dels pares.

REPERCUSSIONS EN L'ALUMNAT

Hàbits d'ús de la TIC: ordinadors i internet són recursos accessibles per a totes les edats. L'ús és molt més freqüent fora que dintre del centre escolar, qui ho empren més són els estudiants de batxillerat (86%) enfront dels de 2º cicle de primària (54%). L'edat d'introducció tendeix a avançar-se, si un 26% de 3er cicle de primària es va iniciar entre els cinc i set anys, en 2º cicle de primària es duplica al 55%.
Activitats fora del centre escolar: Jugar, descarregar música i comunicar-se, són els usos de les TIC més estesos, encara que també destaquen l'estudi o realització de treballs, en Primària destaca jugar 71%, al acabar la ESO jugar i usar el correu o xats, en batxillerat usar el correu i escriure textos i en cicles formatius escriure textos i fer tasques escolars.
Competències percebudes en l'ús de les TIC: la competència percebuda varia amb l'edat i incideix en els hàbits d'ús de les TIC. En 2º cicle de Primària saben manejar-se sols davant un ordinador encara que un de cada quatre necessita ajuda per a usar aplicacions, al finalitzar l'Educació Primària se senten competents en activitats relacionades amb la comunicació i la utilització d'informació, a l'acabo de Secundària augmenta el percentatge d'estudiants que es veuen capaços d'utilitzar aplicacions relacionades amb la col•laboració i la comunicació.
Diferències segons el gènere: entre nois i noies hi ha petites diferències en accés, ús i competència, i alguna cosa majors en les seves apreciacions, ambdós descarreguen música amb una freqüència alta però més ells que elles, les majors diferències es produïxen quant a les apreciacions sobre les TIC, els nois manifesten major interès i, en un major percentatge, creuen que usar l'ordinador és senzill
Apreciacions dels estudiants sobre les TIC: estan molt interessats en les TIC, una mica més escèptics sobre la seva utilitat per a l'aprenentatge, el 87% opina que l'ús de l'ordinador li resulta útil, enfront del 34% que considera que els ajuda aprendre i 21% que pensa que l'ordinador li ha permès millorar el seu rendiment.
Formadors en TIC: Els estudiants pensen que la família o ells mateixos (depenent de l'edat) han estat els principals formadors en TIC.

No hay comentarios: